آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

قرمز، صورتی و رنگ های طیف گرم

رنگ آتش و رنگهای گرم که انسان را به یاد دنیای مادی و آتش جهنم می اندازد. قالی های ایرانی همگی رنگ قرمز دارند. این بدان معنا است که دنیا باید زیر پای تو باشد و تو موجودی آسمانی هستی. از طرفی تیره بودن و فشار رنگ گرم قرمز باعث می شود انسان کشش بیشتری به سمت بالا و حرکت استعلایی پیدا کند.

اگر بخواهیم یک تناظر یک به یک میان رنگ قرمز و هندسه های مربع، مثلث ، دایره برقرار کنیم؛ هندسه دایره به خاطر زنانه بودن از همه به رنگ قرمز و طیف گرم نزدیکتر است.

آبی، سبز، فیروزه ای و طیف سرد رنگ: رنگ آسمان و رنگ سرد بهشت. گنبدها اکثرا فیروزه ای رنگ هستند و به انسان اعلام می کند که همانند آسمان بالای سرت فیروزه ای و سبز و آبی و پاک باش. در تناظر یک به یک می توان آبی را با مردانگی و مربع و عقلانیت متناظر دانست.

طیف خاکستری (سیاه و سفید)

رنگ نبودن، استفاده از این رنگ در دین کراهت دارد. رنگ عزاداری و غم و اندوه از دست دادن عزیزان. در یک تناظر یک به یک می توان این رنگ ها را با هدف گرایی و جهات جلو، عقب و هندسه مثلث و هدف گرایی متناظر دانست. هرچه روشنتر و خالص تر (حذف خاکستری) و هرچه خاکستری بیشتر، رنگ پخته تر و جا افتاده تر.

طلایی

رنگ گوساله سامری که به گفته قرآن شادی بخش است. استفاده از این رنگ بعنوان متریال با ارزش طلا در گنبد ائمه نماد کاخهای ایشان از طلا و زمرد و یاقوت و سنگهای قیمتی می باشد.




:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: برچسب‌ها: معانی رنگ در معماری سنتی , رنگ در معماری , معماری سنتی , نور و رنگ در معماری , تاثیر رنگ در معماری سنتی , رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bond
ت : یک شنبه 24 آذر 1398
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی